Home | Online Enquête | Nieuwsbrief Manager | CMS Websites |  Login

info@emailworks.nl   

Support
Home
Functionaliteit
Ouderavonden
Webformulieren
Demo
FAQ
Support
Prijzen
Contact


Hoe beginnen?
Handleiding
Support ouder

Support (voor de beheerder)

In de handleiding staat beschreven hoe Emailworks voor scholen werkt. Bijgaand een FAQ (Frequently Asked Questions) voor een aantal veelgestelde vragen.

Kijk ook naar support ouder.

  1. Wat moet ik doen alvorens ik ga beginnen met Emailworks voor scholen?

  2. Hoe kan ik mensen uit een groep verwijderen?

  3. Wat is precies een besloten groep?

  4. Kan ik achteraf een groep besloten maken?

  5. Gebruikers kunnen niet inloggen

  6. Hoe komt het dat zoveel gebruikers niet geactiveerd zijn?

  7. Is het mogelijk voor een gebruiker zijn/haar loginnaam achteraf te wijzigen?

  8. Leerkrachten staan onder ouders. Hoe verander ik dit?

  9. Wat is het verschil tussen afdelingen en groepen?

  10. Wat te doen aan het eind van het schooljaar?

  11. Hoe krijg ik mijn nieuwsbrief kleiner in pdf formaat?

  12. Ik kan geen tekst invoeren in mijn mail

  13. Gebruiker heeft geen activeringsmail ontvangen

     

     

Wat moet ik doen alvorens ik ga beginnen met Emailworks voor scholen?

Kijk bij onze handleiding van hoe te beginnen.

 

^

 

Hoe kan ik mensen uit een groep verwijderen?

U kunt in het overzichtslijstje (> Overzichten > Ouders) kijken welke ouder zich ten onrechte heeft opgegeven. Vervolgens onthoudt u deze naam en u gaat naar > Basisgegevens > Ouders. U klikt op de desbetreffende ouder. Vervolgens deselecteert u de bewuste groep en drukt u op opslaan.

 

^

 

Wat is precies een besloten groep?

Een besloten groep is een groep die onderling vertrouwelijke mail verstuurt en hierbij niet wil dat ouders zich " ten onrechte" opgeven voor deze groep. Een voorbeeld is de MR of Ouderraad. Een besloten groep is een groep die volledig beheerd wordt door de beheerder. De beheerder voegt gebruikers toe aan of verwijdert gebruikers van een besloten groep. Ouders die zich voor de eerste keer opgeven bij Emailworks voor scholen, kunnen deze groepen niet zien.

 

^

 

Kan ik achteraf een groep besloten maken?

Als ouders zich reeds hebben opgegeven voor deze groep, is het het makkelijkste als u de groep verwijderd en opnieuw aanmaakt. Eerst maakt u een print-screen (ALT-Print-screen en "copy paste"  in bijvoorbeeld Word) van de deelnemers van deze groep. Hierdoor weet u wie er in zit. Vervolgens verwijdert u deze groep en maakt u een nieuwe groep aan. Vink deze keer "besloten" aan. Vervolgens kunt u als beheerder gebruikers aan deze besloten groep toevoegen.

 

^

 

Gebruikers kunnen niet inloggen

Voor het juist inloggen zijn een aantal dingen noodzakelijk:

  • De Emailworks voor scholen site mag niet in uw eigen site (in een frame) opstarten. Als de emailworks site in een frame opstart, gaat de afhandeling van cookies niet goed

  • Het inloggen is hoofdlettergevoelig (staat CAPS-LOCK aan?)

  • Voor het inloggen moet de gebruikte u browser cookies ondersteunen. Hier kunt u een test uitvoeren of dit zo is.

  • heeft de gebruiker zijn eigen loginnaam en wachtwoord ingevuld, en niet het algemene loginacount gebruikt bij het invullen van zijn/haar persoonlijke gegevens?

  • heeft de gebruiker een bevestigingsmail ontvangen? En heeft de gebruiker op de bevestigingslink geklikt (terwijl hij/zij online was)? Indien de gebruiker niet is geactiveerd kunt u dit als beheerder alsnog doen.

^

 

Hoe komt het dat zoveel gebruikers niet geactiveerd zijn?

Er is een reden waarom mensen zich vaak niet activeren. Als mensen een inbelverbinding hebben, hebben mensen hun Outlook vaak zodanig ingesteld dat als hun mail binnen de connectie wordt verbroken. Als ze (de volgende dag) hun activatiemail met activatielink ontvangen, zijn ze dus niet meer verbonden met Internet. Het drukken op de link zorgt er wel voor dat mogelijk hun browser opgestart wordt, echter de gebruiker wil dit niet (denkt wat gebeurt er nu) en sluit de browser af. Met als gevolg dat hun registratie niet geactiveerd wordt. Je bent nl. pas echt geregistreerd als je daadwerkelijk op de bevestigingspagina terecht komt. U als beheerder bent in staat de gebruiker alsnog te activeren.

 

^

 

Is het mogelijk voor een gebruiker zijn/haar loginnaam achteraf te wijzigen?

Nee, dit is helaas niet mogelijk. Wel kunt u, als beheerder, op verzoek van de gebruiker de gebruiker verwijderen uit het systeem. Vervolgens kan de gebruiker zichzelf opnieuw aanmelden 

 

^

 

Leerkrachten staan onder ouders. Hoe verander ik dit?

Het is belangrijk dat u de leerkrachten laat inloggen mbv het algemene leerkracht account. Leerkrachten hebben namelijk andere rechten. Het makkelijkste is om de leerkracht te verwijderen en opnieuw te laten registreren (met behulp van het algemene leerkracht account) in het systeem.

 

^

 

Wat is het verschil tussen afdelingen en groepen?

Een afdeling bestaat uit meerdere groepen. Het is belangrijk dat u altijd eerst groepen aanmaakt en toepast op uw specifieke schoolsituatie. Later kunt u altijd afdelingen toevoegen (bijvoorbeeld de afdeling bovenbouw bestaat uit de groepen 7 en 8).

 

^

 

Wat te doen aan het eind van het schooljaar?

Aan het eind van het schooljaar gaat elk kind (in principe) naar een hogere groep. Het enige wat u in dit geval doet is onder > Basisgegevens > Groepen de namen van de groepen aan te passen. Groep 8 wordt groep 9, groep 7 wordt groep 8, etc. Vervolgens verwijdert u de hoogste groep (groep 9).

 

Daarna kun u eventueel individuele gevallen handmatig aanpassen. Daartoe gaat u naar > Basisgegevens > Ouders en klik op de gewenste ouder en vink de juiste groep aan. Daarna het geheel opslaan.

 

^

Hoe krijg ik mijn nieuwsbrief kleiner in pdf formaat?

U kunt met heel veel (opmaak)programma's uw nieuwsbrief maken en opslaan in het zgn. pdf formaat. Ook kunt u elk bestand converteren naar pdf formaat, door het te printen met het gratis programma pdf99. Indien u met foto's werkt, kan de bestandsgrootte enorm toenemen en binnen Emailworks werken we met een limiet van 2 Mb. 

U kunt foto’s op twee manieren verkleinen:

  1. door met de muis de foto bij de hoek te pakken en te “slepen” naar het juiste formaat. De foto blijft in dit geval groot (qua bestandsgrootte)

  2. door het converteren van een bestand naar een ander formaat (resizen). Het gratis programmaatje irfanview kan dit (zie ook handleiding). Ook het  gratis Windows tooltje werkt prima.

Als u niets wilt installeren, kunt u ook gebruik maken van online image resize tools:

 

^

 

Ik kan geen tekst invoeren in mijn mail

De gebruikte editor is in principe compatibel met IE 5.5+ (Windows), Firefox 1.0+, Mozilla 1.3+ and Netscape 7.1+. De editor is niet compatibel met Safari van Apple. Het kan echter voorkomen dat het desondanks niet mogelijk is tekst in te voeren. Gebruikt u in dit geval Internet Explorer 5.5+.

 

^

 

Gebruiker heeft geen activeringsmail ontvangen

Dit kan 2 oorzaken hebben:

  1. De activeringsmail is in zijn/haar spamfilter terechtgekomen. Zie oplossing "ik krijg geen mail meer"

  2. Het ingevoerde emailadres is onjuist. Als beheerder kunt u dit controleren onder > basisgegevens > ouders > kies de desbetreffende ouder en controleer de juistheid van het emailadres (met name spatie achter het emailadres)

 

^

.